|
Elke stad krijgt de lokale omroep die het verdient |
Datum: 01-04-2011
|
|
|
|
|
|
"Het was nog niet eerder voorgekomen, .. voor zover ons bekend", zo vernamen wij eerder al van het CvdM (Commissariaat van de Media). Maar in Almere kán het: een gemeenteraad die een negatief advies geeft aan het CvdM over het PBO (Programmabeleid Bepalend Orgaan). Evenwel waren een aantal politieke partijen achteraf toch niet gelukkig met dit advies en wilden nu wel eens weten wat er écht speelde.
Dialoog Voor wie er niet bij was: het was een uitermate open en eerlijk gesprek. Een dialoog tussen alle betrokkenen die overigens al véél eerder had moeten plaatsvinden. Na een eerste voorstelronde werd aan de hand van vragen en stellingen gesproken over (kort) wat er fout was gegaan, wat de consequenties zijn (CvdM) en hoe nu verder?
Irritaties Al snel werd duidelijk dat er bij een aantal gemeenteraadsleden door de jaren heen veel irritaties zijn ontstaan over de wijze waarop het bestuur van de Stadsomroep Almere heeft gehandeld en gecommuniceerd. Het negatieve advies van de gemeenteraad was dan ook -naar haar zeggen- grotendeels ingegeven vanuit een soort van tot-hier-en-niet-verder signaal. Dat er gekozen is voor deze vorm van verzet (negatief advies), die mogelijk het einde zou kunnen betekenen van de lokale omroep in Almere, dat was achteraf misschien toch wel iets té draconisch.
Verwachtingen Eén van opvallende vaststellingen van de avond was dat de Stadsomroep Almere de afgelopen jaren op de zorgplicht (subsidie) precies 80 Euro per jaar overhield om te investeren in het hoogstnodige. En aangezien het om een organisatie van bijna 100 vrijwilligers gaat, inclusief het bestuur en de PBO, kun je op je nagelriemen natellen dat je met dat bedrag géén Rose D'Or gaat binnenhalen.
Stelling klopt Ofwel, Almere heeft - zoals één van de stellingen al aangaf - precies de lokale omroep gekregen die het verdient! Als je een dubbeltje in een slotmachine steekt, moet je niet verwachten dat je een miljoen kan winnen. Zo simpel ligt het.
Bereik van de lokale omroep Aan het begin van het gesprek was gewezen op de bereikcijfers van de Stadsomroep en als je dan ziet dat tweederde van de inwoners de lokale omroep kent, en bijna éénderde er ook behoefte aan heeft, dan praat je in absolute aantalllen over bijna 80.000 Almeerders. En dat op een innovatie-, reclame- en promotiebudget van 80 Euro per jaar: chapeau!
Naar de toekomst Maar verledens zijn er om te slechten, en dus werd er ook gekeken naar de toekomst. Terecht maakte een aantal politieke partijen een toespeling naar het beschikbaar stellen van de gehele zorgplicht (103.000 Euro of zelfs meer) om een "betere" lokale omroep mogelijk te maken. Er werden door betrokkenen diverse kansen genoemd: aansluiting op de sociale media, aansluiting bij scholen en bedrijfsleven, vervulling van vacatures, stofzuigerfunktie voor het lokale nieuws, informatieoutlet voor de overheid en het vergroten van de betrokkenheid in de samenleving.
Mediabeleidsplan Genoeg om over te brainstormen en dat was ook onze inzet: laten we een brede werkgroep opzetten, die - aan de hand van bekende voorbeelden - een integraal mediabeleidsplan gaat opstellen, waarin alle kansen, mogelijkheden, geledingen, programmering, betrokkenen, etc. in kaart gebracht worden en vertaald naar een mediaplan. Die werkgroep krijgt hiervoor 2 maanden de tijd.
Vervolgactie Het Mediabeleidsplan zal daarna worden gepresenteerd aan de gemeenteraad, in eenzelfde soort dialoog als gisteravond. En aangezien de raadsleden aangaven daar zelf ook wat in te zien, lijkt me dat een mooie vervolgaktie.
CvdM De 14e dient de zaak voor het CvdM. Ik heb goede hoop, dat we de lokale omroep voor Almere gaan behouden. Die goede hoop is mede gebaseerd op het (nog prille) hernieuwde vertrouwen tussen de betrokken bestuurders. En laten we wel wezen: in een stad waar alles van los zand aan elkaar hangt hebben we een krachtige, positieve en verbindende lokale omroep keihard nodig.
Dus, Almere, denk na, en laat je niet door de waanzin leiden van uitspraken door de PVV dat het "een zooitje is bij de Stadsomroep", want een groep van 100 vrijwilligers van die van 80 Euro per jaar leven, verdienen geen schop na, maar stuk voor stuk een lintje.
Natuurlijk: er was onmin, onbegrip en een gebrek aan communicatie, maar dat is bijgelegd. Laten we nu een nieuwe frisse start maken: want alleen samen maken we deze stad een plezier om in te wonen!
Edwin Korver Enterpride Holding BV info@enterpride.com
|
|
 |
Overzicht nieuws |
 |
16-05-09 | Top(sport) programma in Topsportcentrum Almere
Ook met de sportieve ambities van Almere zit het wel goed: het Topsportcentrum Almere is een prachtige faciliteit binnen onze gemeente. Helaas is het Almere nog niet gelukt om er structureel topsp ...
|
|
|
|
|
Nieuws uit Almere |
 |
|
|
|
Evenementen in Almere |
 |
|
|
|
|
Meewerken aan Made in Almere? |
Wilt u meewerken aan dit initiatief, en daarmee de promotie van Almere een steuntje in de rug geven, neem dan gerust even contact met ons op |
|
|
|
Intiatiefnemer Made in Almere |
Bedrijf: |
ENTERWARE BV
Korenbeursstraat 6
1335 XM Almere |
Telefoon: |
+31 (0)88 123 11 11 |
Telefax: |
+31 (0)88 123 11 22 |
Website: |
www.enterware.com | |
|
|
|